زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

بهشتی شدن با توکل (قرآن)





از صفات بارز مؤمنان توکل کردن بر خداوند است، که این صفت، عامل راهیابی به بهشت است.


۱ - توکل



توکل بر خداوند، عامل راهیابی به بهشت است.
انما المؤمنون الذین... علی ربهم یتوکلون «مؤمنان، تنها کسانی هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان می‌گردد و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌ شود، ایمانشان فزونتر می‌ گردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند.» اولـئک هم المؤمنون حقا لهم درجـت عند ربهم ومغفرة ورزق کریم. «(آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است و برای آنها، آمرزش و روزی بی نقص و عیب است.»

۱.۱ - صفت بارز مومنان


سومین صفت بارز آنها (مومنان) این است که" تنها بر پروردگار خویش تکیه و توکل می‌کنند" (و علی ربهم یتوکلون).
افق فکر آنها آن چنان بلند است که از تکیه کردن بر مخلوقات ضعیف و ناتوان هر قدر هم به ظاهر عظمت داشته باشند، ابا دارد، آنها آب را از سرچشمه می‌ گیرند و هر چه می‌ خواهند و می‌ طلبند، از اقیانوس بی کران عالم هستی، از ذات پاک پروردگار می‌ خواهند، روحشان بزرگ و سطح فکرشان بلند، و تکیه گاهشان تنها خدا است.
اشتباه نشود مفهوم توکل آن چنان که بعضی از تحریف کنندگان پنداشته ‌اند، چشم پوشی از عالم اسباب و دست و روی دست گذاشتن و به گوشه ‌ای نشستن نیست، بلکه مفهومش خود سازی و بلند نظری و عدم وابستگی به این و آن و ژرف نگری است، استفاده از عالم اسباب جهان طبیعت و حیات، عین توکل بر خدا است، زیرا هر تاثیری در این اسباب است به خواست خدا و طبق اراده او است.

۱.۲ - توکل با اکمال ایمان


وقتی ایمان انسان زیاد گشت و به حدی از کمال رسید که مقام پروردگارش را و موقعیت خود را شناخت، و به واقع مطلب پی برد، و فهمید که تمامی امور به دست خدای سبحان است، و او یگانه ربی است که تمام موجودات بسوی او بازگشت می‌ کنند در این موقع بر خود حق و واجب می‌ داند که بر او توکل کرده و تابع اراده او شود، و او را در تمامی مهمات زندگی خود وکیل خود گرفته به آنچه که او در مسیر زندگیش مقدر می‌ کند رضا داده و بر طبق شرایع و احکامش عمل کند، اوامر و نواهیش را بکار بندد، و جمله" و علی ربهم یتوکلون" اشاره به همین معنا است.

۲ - پانویس


 
۱. انفال/سوره۸، آیه۲.    
۲. انفال/سوره۸، آیه۴.    
۳. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۷، ص۸۷.    
۴. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۹، ص۱۱.    


۳ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۵۴۸، برگرفته از مقاله «توکل».    


رده‌های این صفحه : بهشت | توکل | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.